فصل جدید مسابقات فرمول یک در حالی از ملبورن استرالیا آغاز میشود که مجموعه قوانین جدیدی برای این رقابتها وضع شده است. این تغییرات که عمدتاً در واکنش به حواشی فصل گذشته صورت گرفتهاند، با هدف افزایش جذابیت و رقابتپذیری مسابقات اعمال شدهاند. در ادامه به مهمترین تغییرات اعمال شده در فصل جدید فرمول یک میپردازیم.

خداحافظی با امتیاز اضافی سریعترین دور
یکی از مهمترین تغییرات اعمال شده، حذف امتیاز اضافی برای ثبت سریعترین دور مسابقه است. این قانون که از سال 2019 اجرا میشد، به رانندگانی که در بین 10 نفر برتر مسابقه را به پایان میرساندند، در صورت ثبت سریعترین دور، یک امتیاز اضافی در جدول قهرمانی اهدا میکرد. اما این قانون با حواشی و جنجالهایی همراه بود و در نهایت تصمیم به حذف آن گرفته شد.
افزایش وزن خودروها و سیستمهای خنککننده
وزن خودروها در فصل جدید 2 کیلوگرم افزایش یافته و به 800 کیلوگرم رسیده است. دلیل این تغییر، افزایش حداقل وزن راننده از 80 به 82 کیلوگرم است. همچنین، تیمها ملزم به نصب سیستم خنککننده اجباری برای رانندگان در شرایط آب و هوایی گرم شدهاند.
مینی-DRS و بالهای انعطافپذیر
مقررات فنی مربوط به بال عقب و سیستم کاهش درگ (DRS) سختگیرانهتر شده است. حداقل فاصله مجاز در بال عقب کاهش یافته و FIA قوانین سختگیرانهتری را برای بال جلو اعمال خواهد کرد.
ممنوعیت فحاشی
رانندگان در صورت تکرار فحاشی یا انتقاد از نهاد حاکم با خطر محرومیت مواجه خواهند شد. این اقدام در راستای تلاشهای رئیس FIA برای حذف الفاظ نامناسب از این ورزش اتخاذ شده است.
الزام دو پیتاستاپ در گرند پری موناکو
برای بهبود رقابت در موناکو، حداقل دو پیتاستاپ در این گرند پری اجباری شده است. این تصمیم در واکنش به اعتراضات رانندگان در فصل گذشته گرفته شده است.
تغییرات در تعیین جایگاهها در صورت عدم برگزاری تعیین خط
در صورتی که تعیین خط به دلیل شرایط بد آب و هوایی برگزار نشود، جایگاه شروع مسابقه بر اساس موقعیت قهرمانی رانندگان تعیین خواهد شد.
تمرین بیشتر برای رانندگان تازهکار و زمان آزمایش
الزام اجرای تمرین FP1 برای رانندگان تازهکار در سال 2025 بیشتر شده است. هر تیم ملزم به انجام چهار جلسه تمرین آزاد با حضور رانندگان جوان خواهد بود.
این تغییرات، فصل جدید فرمول یک را به یکی از رقابتیترین و جذابترین فصول تاریخ این ورزش تبدیل خواهد کرد.