باشگاه پرسپولیس، پرطرفدارترین تیم فوتبال ایران، با چالش جدی کمبود درآمد مواجه شده است. این باشگاه در فصل گذشته لیگ برتر، با وجود میلیونها بیننده تلویزیونی و محبوبیت گسترده، تنها مبلغ ناچیز 18 میلیارد تومان از محل تبلیغات محیطی ورزشگاه کسب کرده است.
این رقم در مقایسه با پتانسیل بالای درآمدزایی از تبلیغات در ورزشگاه یک باشگاه پرطرفدار، بسیار اندک به نظر میرسد. به ویژه آنکه تصاویر بازیهای پرسپولیس بارها و بارها در رسانهها و فضای مجازی پخش شده و فرصتهای تبلیغاتی بسیاری را برای اسپانسرها ایجاد میکند.
علت اصلی این مشکل، اختلافات میان باشگاه پرسپولیس و سازمان لیگ فوتبال بر سر تقسیم درآمدهای حاصل از تبلیغات محیطی است. در بسیاری از موارد، باشگاهها مجبور میشوند بخشی از درآمد خود را به سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال پرداخت کنند که این امر باعث کاهش سهم باشگاهها از این درآمد کلان میشود.
در مورد پرسپولیس، علاوه بر درآمد اندک از تبلیغات، باشگاه با بدهی سنگین 29 میلیارد تومانی به سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال نیز مواجه بود. این بدهی باعث شد تا باشگاه مجبور شود مبلغ 11 میلیارد تومان دیگر نیز به سازمان لیگ پرداخت کند تا بتواند قراردادهای بازیکنان خود را ثبت کند.
باشگاه پرسپولیس برای فصل جدید نیز بر سر حق تبلیغات محیطی با سازمان لیگ اختلاف دارد و به دنبال آن است تا خود مسئولیت فروش این تبلیغات و دریافت درآمد آن را بر عهده بگیرد. مدیران باشگاه معتقدند با این روش میتوانند درآمد بیشتری کسب کرده و مشکلات مالی باشگاه را کاهش دهند.
این وضعیت نشان میدهد که باشگاههای فوتبال در ایران با چالشهای جدی مالی مواجه هستند و برای بهبود وضعیت مالی خود نیازمند حمایت بیشتر از سوی سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال هستند. همچنین، باشگاهها باید به دنبال راهکارهای جدید برای افزایش درآمدهای خود از جمله توسعه بخشهای تجاری باشگاه و افزایش تعامل با هواداران باشند.
در نهایت، باید گفت که درآمد ناچیز باشگاه پرسپولیس از تبلیغات محیطی، زنگ خطری برای فوتبال ایران است. این موضوع نشان میدهد که سیستم درآمدزایی در فوتبال ایران با مشکلات ساختاری مواجه است و برای بهبود وضعیت، نیازمند اصلاحات اساسی است.
جدیدترین اخبار ورزشی را در باشگاه خبری ورزشکاران ایران مطالعه نمایید