“`html
واقعیت این است که بسیاری از این پروژهها فاقد برنامهریزی دقیق و توجیه اقتصادی بوده و پس از هدر رفت منابع مالی قابل توجه، رها شدهاند. حتی آمار دقیقی از تعداد این پروژهها وجود ندارد؛ ارقام از ۵۰ هزار تا ۸۵ هزار پروژه متغیر است. جدیدترین آمار رسمی، حدود ۶۲ هزار پروژه نیمهتمام را نشان میدهد که شامل ۵۷ هزار پروژه استانی و ۵ هزار پروژه ملی است.
هزینه تکمیل این پروژهها نیز به دلیل تورم و نوسانات قیمتها، رقم نجومی و نامشخصی است. ارقام پیشنهادی از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان تا ۸۰۰ هزار میلیارد تومان متغیر است، که نشاندهنده چالش بزرگ پیش روی دولت در این زمینه است.
کاهش سهم اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای از ۲۴ درصد در سال ۱۳۹۰ به ۱۱ درصد در سال ۱۴۰۰، نشان از روند نزولی توجه به این پروژهها در سالهای گذشته دارد. با این وجود، لایحه بودجه ۱۴۰۴ امیدواریهایی را برای تغییر این روند ایجاد کرده است.
یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر رشد ۴۰ درصدی اعتبارات عمرانی در لایحه بودجه، بر ضرورت تسریع در تکمیل پروژهها برای جلوگیری از افزایش هزینهها به دلیل تورم و زمان تأخیر تأکید میکند. وی همچنین بر لزوم توسعه زیرساختها و ایجاد شرایط مناسب برای سرمایهگذاری، به ویژه در مناطق محروم، تأکید دارد.
تکمیل پروژههای ورزشی نیمهتمام نیز از اولویتهای دولت است. سرپرست حقوقی و امور مجلس وزارت ورزش و جوانان با اشاره به حدود ۵۰۰۰ پروژه نیمهتمام ورزشی و ممنوعیت شروع پروژههای جدید، بر تعیین تکلیف و تکمیل پروژههای بالای ۷۰ درصد تأکید میکند. وی همچنین بر عدالتمحوری در توزیع امکانات و اعتبارات و حمایت از مناطق کمتر برخوردار تأکید دارد. با این حال، چالشهای جدی همچون فقدان آمایش سرزمین، برنامهریزی مناسب را با دشواری مواجه میکند. در مورد واگذاری پروژه ها به بخش خصوصی نیز، مخالفت با خصوصی سازی اماکن ورزشی به دلیل جلوگیری از افزایش هزینه ها برای مردم، به عنوان رویکردی اصلی بیان شده است.
این گزارش را در پایگاه خبری تهران ورزشی دنبال کنید
منبع: جام جم آنلاین
“`